QR kodea
QR-13

Xemeingo Eliza

Xemeingo Jasokundeko Andre Mariaren tenplua X. mendean sortu zen, kristautasunaren hedapenaren eta monasterio txikien sorreraren mendean. Markinako hiribildua sortu zen arte (1355), monasterio honen patroiak Barroeta eta Ugarte etxeak izan ziren, biak Xemeingoak. Familia hauek, elizan, eserleku nagusiak betetzen zituzten, eta hamarrenen zati bat ere kobratzen zuten. XIV. mendean (1355), Markinako hiribildua sortu zenean, bere hiri-gutunean edo sorrera-gutunean esaten zen Xemeingango monasterioa bai Markinako hiribilduarena, bai Xemeingo elizatearena, biena, izango zela. Hiribildua patronatuan sartzearekin batera hasi ziren eztabaidak, Barroeta eta Ugarteko etxeek osorik haientzat eskatzen zuten-eta. Liskar hauek, jada aipatu dugun Elizabarriko San Pedro eliza eraikitzera behartu zuten. Patronatuari buruzko gatazkak gerora hasi ziren. XVII. mendean, patronatuaren erdia Markinako hiribilduak gozatzen zuen, eta beste erdia Ugarte eta Barroetako etxeek, geroago Peñafloridako etxera pasako ziren patronatuak hain zuzen ere.

Xemeingo elizaren fabrika XVI. mendean egin zen eta bertan Martin Albisua, Rodrigo Albiz, Miguel Elorriaga, Juan Emasabel eta Pedro Andrino zurginak parte hartu zuten. XVII. mendean eraiki ziren tenpluaren osagarriak: korua, sakristia eta dorrea. Koruan dago organoa (1910), Amezua etxeak egina. Koruaren azpian Jesusen Bihotzaren eta Arrosarioko Ama Birjinaren irudiak daude. Xemeingo elizan, halaber, Mugartegi eta Peñaflorida familien harrizko hilobiak daude, baita Aiarako Gaytanen kapera ere, Pilareko Ama Birjina eta familiaren ikurra burdin hesian dituela.

Sakristia zaharra aldare nagusiaren atzean egon zen, baina XVII. mendean, espazio eta hezetasun arazoak zirela medio, gaur egun ezagutzen dugun sakristia eraikitzen hasi ziren. Gaspar Balzola, Martin Ibarluzea eta Lucas Longa maisuek egin zuten. Dorreari dagokionez, Juan de Urizar Zabala 1625ean hasi zen eraikitzen; hala ere, bere proiektua gustuko ez zuenez, Urizarrek berak egin zuen Juan de Aguirrek aurkeztutako diseinua. Bi gorputzekoa da, hareharrizkoa, kapitel batez eta gurutze batez errematatua.

Euskadiko Monumentu Nazional izendatua, saloi-elizaren edo, hallenkirche (hala deitzen diote Alemanian) elizaren ereduari dagokio: oinplano laukizuzena du, hiru habeartekoa eta sei kareharrizko zutabez banatuta; kanpoko aldeko hormak kareharrizko harlanduzkoak dira, eta barrualdea luzituta dago; ganga gurutze izartuzkoa da, okerdurekin. Bi sarrera ditu: bata, zirkuluerdiko arku dobelatua mendebaldeko fatxadan, eta sarrera nagusia, arku bikoitzekoa, hegoaldean, aurretik atari txiki bat duela. Altzariei dagokienez, erretaula nagusia nabarmentzen da, estilo errenazentistakoa. XVI. mendearen lehen erdian egin zen eta banku batean, lau solairutan, hiru kaletan eta lau kaleartetan egituratuta dago. Egiterakoan, badirudi zenbait egilek esku hartu behar izan zutela.

Erretaularen irakurketa (ezkerretik eskuinera eta behetik gora):

Bankua: gizonezko emaileak eta aingeru aurkezlea; hildako Kristori buruzko aienea: Jesusen Bihotza; erlikia-ontzia eta sagrarioa; Maria Magdalena; tenpluan aurkezpena eta emakumezko emaileak.
Lehen solairua: arantzazko koroatzea; Xemeingo Andre Maria, oinarri barrokoaren gainean —Jose Arroquiaren 1734ko obra—; eta Jesus Kalbarioko bidean erorita.
Bigarren solairua: Jaunaren jaiotza; kartela, Ama Birjinaren anagramarekin eta koroa batekin; eta zirkunzisioa.
Hirugarren solairua: ikustaldia; Kristo hilari erostak; eta Errege Magoen gurtza.
Laugarren solairua: deikundea; Ama Birjinaren Jasokunde-koroatzea; eta Garbikundea.

Erretaulari Kalbarioaren irudikapenak ematen dio azkena.

Erretaula nagusiaren ezkerrean, beste bi ikus daitezke: San Frantzisko Saleskoa, XVIII. mendekoa, teilatupean Teresa Santuaren mihisea duena; eta, XVII. mendeko beste bat, Zabalagako Hilario arkitektoak egina, San Pedroren eskultura hartzen duena. Desagertuta dagoen Elizabarriako San Pedro elizatik datorren irudia da. Teilatupean, San Frantzisko Xabierkoaren mihisea du. Halaber, erretaula nagusiaren eskuinaldean beste bi daude: XVII. mendean Hilario de Zabalagak egindakoa, Doloreetako Ama Birjinaren eskultura hartzen duena. Teilatupean, Doloreetako Ama Birjinaren mihisea du; eta, XVIII. mendeko Animena, teilatupean San Joseren mihisea duena.

Iturria: “Bizkaiko hiribilduetan zehar / Un paseo por las villas de Bizkaia. Markina-Xemein (9) BFA/DFB”

Xemein Hiribidea, 25
48270 Markina-Xemein

Irudiak (18)
Jarraitu bisita: Hurrengo monumentoak
QR-14
Xemeingo Kanposantua
Xemeingo Santa Maria elizaren ondoan kanposantua dago. Ezaugarri neoklasikoekin eraikia eta Ilustrazioaren ideia berritzaileei jarraituz, herriko kanpoaldean eraiki zen, higiene- eta osasun-neurriak hartuz. Gaur egun hilerri dagoen lekuan hilobiak zeuden XIX. mendearen hasieran. Hala ere, gaur egun ezagutzen dugun hilerria XIX. erdialdekoa da. Mariano Lascurain arkitektoak diseinatu zuen eta Jose Sodupe eta Pedro Jose Loyolak eraiki zuten. 1849an lurrak erosi ziren eta 1850-1851 urteetan eraikuntzari ekin zitzaion. Angeluzuzen forma du, zutabedun galeria batekin. Burualdean kapera bat du, Kristo erromanista batekin. Sarrera nagusiak hilerriaren banalerroa bi zati berdinetan trazatzen du. Halaber, hilerrira elizatik eta udal aparkalekutik sar daiteke. Hasiera batean, arkupedun espazioa izango zen lurperatze tokia, eta beranduago erabili zen estali gabeko eremua. Bertan, Jose Maria de Munibe Peñafloridako XI. kondearen mausoleoa nabarmentzen da. Sarrera nagusian, Munibeko mausoleoan eta kaperaren aurreko atarian ikus ditzakegu adierazpen neoklasikoak. Bertan, elementu neogrekoak (frontoi triangeluarra, zutabeak eta akroterak angeluetan) eta neoegiptoarrak (egiptoar tenpluen atariak gogorarazten dituzten formak, pilonoak) ikus daitezke. Halaber, zutabe galeriak erromatar etxebizitza eredua gogorarazten du. Euskadiko Monumentu Nazional izendatua dago. Iturria: “Bizkaiko hiribilduetan zehar / Un paseo por las villas de Bizkaia. Markina-Xemein (9) BFA/DFB”
Jarraitu irakurtzen
QR-15
Arretxinagako San Migel Ermita
Done Jakue bidearen ondoan dago, Artibai eta Urko ibaiek bat egiten duten lekuan. Ermitatik gertu Xemeingo elizateko udaletxe zaharra dago, 22. zenbakian, eta baita probalekua ere, bere arraste-harriekin. Etimologikoki Arretxinagak “harriak dauden edo botata dauden lekua” esan nahi du. Arri, harria; Etxi, etzanda daudenak; eta –aga atzizki lokatiboa, lekua adieraztekoa. Interpretazio honek ermitak gordetzen duen fenomeno geologikoa deskribatuko luke. Adierazpen geologiko honek -mineralogian prozesu hidrotermala izenez ezagutzen da eta duela 40 milioi urte inguru gertatu zen- San Migel goiaingerua hartzen du. Santuak, herensuge edo beste animalia fantastiko baten forma hartuta bere oinetan duen deabruaren aurka bultzatzen du lantza. Oinplano zentralizatua du, hexagono formakoa, eta dinteldun sarrera bakarra du. Kanpai-horma batez errematatuta dago. Ermita honen jatorria Goi Erdi Aroan garatu zen korronte espiritualarekin lotuta dago. Behe Erdi Aroan, 1355ean Markinako hiribildua sortu zenean, Xemeingo eliza abandonatuta geratu omen zen, bertako eliztarrek beste erlijio-gune bat erabiltzen zutelako, beharbada Arretxinagako barrutia. 1451n, Xemeingo elizateak Markinako hiribilduarekin izan zuen jurisdikzioari buruzko auzi batean, ermitaren existentzia aipatzen da. Era berean, 1541ean, ermitaren fundazioa antzinakoa zela eta ermitauak izan zituela adierazten zen, eta garai hartan freilak (ordena militarreko erlijiosoak) zituen ermita zaintzeko. 1626ko abuztuaren 17an, handikiro sagaratzen da San Migelen aldarea, Arretxinagako santutegiak Apuliako (Italia) Gargano mendikoarekin antz handia zuelakoan, eta, gainera, hau ere San Migel goiaingeruaren izenpean zegoelako. 1631n ez zegoen ermitaurik, ezta freilarik ere, baina hauen aterpe zen etxea han zegoen oraindik. 1734an Xemeingo elizateak ermita berreraikitzea erabaki zuen, hondamendia arriskuan zegoelako. P.B. Villarreal de Berrizek (1669-1740) proiektua aurkeztu zuen, baina beste diseinu bat aukeratu zen, eta ermita 1741ean inauguratu zen. 1893an erreteila orokor bat egin zitzaion. 1894an, Pedro Jose de Astarloa arkitektoak kontserbazio eta konponketa lanen gutxi gorabeherako aurrekontua aurkeztu zuen; hala ere, lehentasuna eman zitzaion irudien zaharberritzeari. Irudiak eta aldareak —batzuk egon ziren— 1895ean Ramon de Ubera herriko bizilagun batek margotu zituen, fabrikako batzarrak ezarritako baldintzei jarraituz. Irailaren 29an, santuaren egunean, gaueko 12etan, herriko Zerutxu Dantza Taldeak Mahai Ganekoa dantzatzen du. Arretxinagako multzoaren egungo egoera Markina-Xemeingo Udalak eta Bizkaiko Foru Aldundiak egindako birmoldaketa-obrei zor zaie. Iturria: “Bizkaiko hiribilduetan zehar / Un paseo por las villas de Bizkaia. Markina-Xemein (9) BFA/DFB”
Jarraitu irakurtzen
QR-16
Barroeta Dorrea eta Ermita
XVI. eta XVIII. mendeetan aldatutako Erdi Aroko dorrea, zalantzarik gabe, Markinako merindadeko garrantzitsuenetako bat izan zen. Bere defentsarako gaitasuna ahaztu gabe, aldi berean, familiaren egoitza eta bizitetxe izan zen; bertatik, burdinola, errota, zubia, ermita, nekazaritza zelaiak eta belardiak kontrolatuko zituzten, horietatik etekin ekonomiko eta soziala ateratzen zutelarik. Bolumen kubikoa eta lau isurkiko estalkia ditu, irudia zorroztu dioten eranskinak gorabehera, kanoi-zuloak, leiho bikiak eta ojiba-arkuzko bi sarrerak mantentzen ditu. Bere arerio zen Ugarteko leinuak bezala, arma patioa izan zuen. Dorreari lotuta daude, besteak beste: San Joakin eta Santa Ana baseliza, estilo barrokokoa. Harlanduzko fatxada, bi zutabe toskanarren gainean dagoen arkupe txikia eta santuen mihiseak ditu; Olazarreko burdinola, Artibai ibaitik hurbil eta Oxillain baserriaren ondoan dagoena. Egitura ondo finkatuta duen burdinolak zenbait gela mantentzen ditu, baina, aitzitik, ez du elementu mekanikorik gordetzen; Eta, azkenik, Oxillaingo errota, 1983ko uholdeek eraman zutena. Instalazio horietatik gertu, futbol-zelaiko aparkalekutik ikusteko moduan, Oxillaingo presa dago. Bi arkuko presa da, P. B. Villareal de Berrizek (1669-1740) diseinatutakoa. Pertsonaia aurre-ilustratua izateaz gain, arku-presen eraikuntzan aitzindaria ere bazen. Presatik Torrezar ikusiko dugu (Atxondoa auzoa). Harkaitz baten gainean altxatzen da eta, bere izenak dioen bezala, herriko zaharrenetako bat da. Jatorrizko dorrea antzeko dimentsioak dituen beste bolumen bat gehituta aldatu da. Iturria: “Bizkaiko hiribilduetan zehar / Un paseo por las villas de Bizkaia. Markina-Xemein (9) BFA/DFB”
Jarraitu irakurtzen